Reddingboot Nh1816 arriveert in thuishaven

Reddingboot Nh1816 arriveert in thuishaven

De reddingboot Nh1816 is afgebouwd en is woensdagmiddag 26 februari rond 15:00 uur in haar thuishaven IJmuiden aangekomen. Daarmee komt een einde aan een jarenlang traject van ontwikkeling, ontwerp en bouw.

De Nh1816 is ontwikkeld als de nieuwe all-weatherklasse van de KNRM. De bouw werd mogelijk gemaakt door een grote schenking van de Goede Doelenstichting van de verzekeringsmaatschappij Nh1816.

Reddingboten moeten onder alle omstandigheden kunnen worden ingezet. De huidige reddingbootklasse Arie Visser is ‘all-weather’. “Qua zeewaardigheid hoefden er dus geen grote stappen voorwaarts te worden gemaakt”, stelt projectleider Gerard Burema. “De uitdaging zat ‘em in de arbeidsomstandigheden voor de eigen bemanning, bestaande uit vrijwilligers”. Onder meer moesten de verticale versnellingen en het geluidsniveau worden teruggeschroefd. “Trillingen en geluid veroorzaken vermoeidheid. En een vermoeide bemanning maakt ongelukken”, aldus Burema. In samenwerking met TU Delft, De Vries Lentsch en Damen Shipyards kwam de KNRM tot een ontwerp dat significante winst behaalde op de genoemde terreinen. “Gecombineerd met een enorme ontwikkeling op het gebied van communicatietechnologie. Op de huidige reddingboten krijgt de bemanning belangrijke informatie mondeling door. Die informatie moet worden opgeschreven, terwijl het schip heftig tekeer gaat. Op de Nh1816 worden posities en zoekgebieden op afstand door de Kustwacht ingegeven en deze informatie verschijnt aan boord direct op een digitale zeekaart”.

De reddingboot Nh1816 zal niet direct als operationele reddingboot worden ingezet. In het eerste jaar zal de reddingboot uitvoerig en onder alle omstandigheden worden getest, in verschillende Nederlandse vaargebieden. De uitgebreide ervaringen moeten leiden tot verbeteringen, waarna de reddingboot van de toekomst een feit is. (Bron KNRM)